bismillah – dertli sözlük
denmesinin anlamının ilk basamağı hürmet ifade eden kelime. bir işe başlamadan önce her işin ve her şeyin yaratıcısının ve terbiye edicisinin ismini anmak her şeyden önce ona layık sonsuz hürmetin ufacık bir parçasıdır.
o'nun ismi ile başlamak. yanlız benim anlamadığım şu; biz dahi diyen cemaat, oluşum, ehil, artık ne ise; kim oluyor? biz dahi derken ne demek istiyorsunuz, siz kimsiniz, biz dahinin anlamı nedir, sizin bilip bizim bilmediğimiz ne olabilir? said nursi, eserlerine bu şerhi düşer ve bunun ne anlama geldiğini anlayabilmiş değilim, yok hayır, salaklığımdan değil, sorduğum kişiler tatmin edici cevaplar vermemiştir. bunu mevlevilere de sordum, bir ayaları göğe, bir ayaları açık bir şekilde yere meyilli ve ondan alır halka veririz diyorlar, iyi de siz niye aradasınız dedim, beni hoş görüsüzlük, bazısı münafıklık, bazısı gönül gözümün kapalı olması ile suçladı. bazı şeyleri anlamakta zorluk çekiyorum, hayır o değil, eskiden bu şeyleri dert etmezdim ama dert oluyor ister istemez. evet tekrar ediyorum, siz kimsiniz?
biz herhangi bir mezhepe ,cemeate , oluşuma bağlı deyiliz.sadece elahmdüllilah müslümanız deyen gencleriz.bizim asıl gayemiz imanımızı kurtarmak kardeşlerimize hak yolunu göstermeye yardımcı olmaktır
besmeleyi söyleyen kişi hatırladığı allah'a yaslanır. bunu büyük bir farkındalık ile yapması şart değildir. şuur düzeyinde, içinde bir yerde, allah'ın varolduğunu hatırlamıştır. onun isimlerini, sıfatlarını, tasarrufatını ve dolayısıyla hatırasını anımsamıştır. biz, elhamdülillah, mü’minin kalbindeki bu aziz hatıraya ‘iman’ diyoruz.bu anımsamayla yapacağı fiil ile kalbindeki allah tasavvuru arasında bir bağ kurmuştur. o fiili anlamlı kılacak veya yapma gayretini koruyacak duyguların madeni harekete geçirilmiştir.evet. allah'ı hatırlayan çok şeyi hatırlar. herşeye tesir eden birşeyi hatırlar. kendisindeki allah tasavvurunun gelişkinliğiyle ilgili olarak (yani marifetiyle doğru orantılı olarak) bir anlam dünyası bulur arkasında. tıpkı en büyük zorluğun önünde son hamlesini yapmak için bekleyen kişinin bir hatırayla ilişki kurup güç alması gibi, biz, andıkça allah'tan güç alırız. çünkü ismini anmak aynı zamanda hatırasını anımsamaktır. maddenin arkasındaki döngüsel manayı yakalamaktır. herşeyin arkasındaki birşeye varmaktır.o hatırayla ilgili ne kadar duygu ve anlam varsa, kapağı açılmış barajdan akar gibi, kalbe çullanmaya başlamasıdır. bu sözümü sevdiğinin yüzünü anımsamadan şiir yazamayan şairler anlamazsa hiçkimse anlayamaz. virdini okurken cezbeye gelen zâkirin sırrı budur. baraj kapağından akan suyun coşkusu aklını elinden alır.mürşidim bir yerde diyor ki: "bismillah güneş gibidir. başkalarını tenvir ettiği gibi kendini de gösteriyor. her nefes ve her dakika ruhlar ona hava ve su gibi muhtaç olduğundan onun hakikatini herkesin ruhu hisseder. kalb ve hayal bilmese de ehemmiyeti yok. onun için beyan ve tariften müstağnidir."diye bahsetmiş sevgili çocuk kitabı yazarı ahmet ay.
besmele külli bir kıraattır, çok ayetleri tek seferde tekrar ettiren, okutturan bir ayet-i camiidir. bir ayet-i kebirdir.bismillah diyen;- حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ hasbunallahu ve ni'mel vekil ayetini okur. zira her işe birisinin adıyla başlayan, onu çağırmış olur, ona dayanmış olur, ondan meded umar, onu vekil kılmış olur.- لَا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّٰهِۚ la guvvete illa billah ayetini okumuş olur. zira kendine güvenen kendi ismiyle işe girişir, kendinin üstünde bir kuvvet bilen ve o kuvvet istemezse kendi kuvvetinin fayda vermeyeceğini bilen, o kuvvet sahibini anar, hatırlar, hatırlatır.- اَللّٰهُ وَلِيُّ الَّذ۪ينَ اٰمَنُواۙ allahu veliyyullezine amenu ayetini okumuş olur. zira bir çocuğun adını anmakla şerefyab olduğu, övündüğü ve güvendiği, gölgesine sığındığın kişi o çocuğun velisidir. hem herkesin, en samimi ve sevgili olup hatırladığı, her halinde aldığı terbiyeyi gösterdiği valideynidir, velisidir.- إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ iyyake na'budu ve iyyake nestain ayetini okumuş olur. zira abid, seyyidinin ismiyle destur ister. ihtiyacını ve aczini bilen, fakrını ve hacatını giderecek kişiyi anar.- يَٓا اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُوا اذْكُرُوا اللّٰهَ ذِكْراً كَث۪يراًۙ ya eyyuhellezine amenuzkurullahe zikren kesiran ayetini okumuş olur. zira mümin olanın çokça allahı hatırladığı, vefa ile amelinde ve kavlinde çok yad ettiği herkesçe sabittir.- فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللّٰهَ كَث۪يرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَۚ fesbutu, vezkurullahe kesiran, leallekum tuflihun ayetini okumuş olur. zira insan nereden huzur bulsa, ne ile felah ve rahata erse onu çokça hatırlar.bunlar sarih, açık olanlardır, zımnen çok şifaları ihtiva eden bir multivitamin gibi çok ayetleri içerir.