faiz – dertli sözlük
askerde vakit bolluğundan çok araştırdığım mevzu. diyanet işleri başkanlığının ilmihalinde çok ayrıntılı şekilde işlenilmiş. sonuç olarak faizin her türlüsünün haram olduğu belirtilmiş. bazı alimler mi desem düşünürler mi desem bilemedim faizin haram kılındığı dönemdeki faizcilik ile şimdiki faizciliği karşılaştırmış. efendimiz dönemindeki faizcilik bugünün tefecilik düzeni. yani darda kalmış insanlara verilen para karşılığında ödemediği zaman borçluyu mahveden, köle eden faizcilik. bu düzen bugün de böyledir ki mesleğim icabı da bu durumun (tefeciliğin) ne kadar vahim bir durum olduğunun farkındayım. bankaların yaptığı faizcilik devletin kanunlarına tabii olarak çalışan, müeyyideleri olan bir sistem. fark burada ortaya çıkıyor. hasılı derin mevzu.
bakara 278-279ey müminler, allah'tan korkun ve eğer mümin iseniz henüz elinize geçmemiş faizi almaktan vazgeçin.eğer böyle yapmazsanız allah ve resulü tarafından açılmış bir savaşla karşı karşıya olduğunuzu bilin. eğer faizciliğe tevbe ederseniz ana sermaye sizin olur. böylece ne haksızlık etmiş ve ne de haksızlığa uğramış olursunuz.
mangalı midede gezdirmektir. yani ''tatlı dillim güler yüzlüm a ceylan gözlüm, ateş seni çağırıyor neredesin sen'' gibi.
faiz yiyenlerin kabirlerinden kalkış şekli ise şöyledir:

(faiz yiyenler (kabirlerinden), şeytan çarpmış kimselerin cinnet nöbetinden kalktığı gibi kalkar. (bakara suresi 275. ayet)
allah'ü teala'nın açıkça yasakladığı haramlardandır. allah'ü teala'nın yasakladığı bir konu ne zamana ve ne mekana göre helal olur.birşeyin helal olması için hadislerde ve ayetlerde istisnaları belirtilir.misalen domuz eti yemekle ilgili bir istisna söz konusudur.kur'an'da belirtilir.ama faizle ilgili böyle bir konu söz konusu değil.bilakis ticaret artık faizle işliyor.ticaret faizdir sözü bile hadislerde yasaklanmış bir sözdür.allah'ın kanunları, zamana ve mekana göre değişmez.katidir.
şu hocaefendi ne dedi, bu hocaefendi ne dedi lafından, allah ve rasulü (sav) ne dedi, bunları bizlere açıklayan mezhep imamları ne dedi sözü daha doğrudur.
ben bir zatın, bankada hesabı olan bir kişi varsa, parasını geri çekerken faiziyle birlikte çeksin dediğini duymuştum. nedeni ilginç ve çarpıcı gelmişti. şöyle ki, bankaya yatırılan her paraya faiz bulaşır. bir kere yatırdıktan sonra kirlenen paranın faizle ya da faizsiz çekilmesi fark etmez. dolayısıyla faizi en azından bankada bırakılmamalı ki bankaya faydası olmasın.

şu anki duruma gelirsek, vade farkı mevzusu var, ehveni şer diyerek kullanıyoruz. çok temiz bir iş olmadığı kesin. ancak ticaret yapan birinin girmemesi imkansız.

zaman döngü meselesidir. çarkların batıl döndüğü bir döngüde, islami olanı yapmaya çalışmak garabettir. ne mutlu o gariplere. her yeri faiz olduğu halde içte faiz meselesinden ari kalmak gibi bir niyetleri var.