sureleri ilahi gibi okumak – dertli sözlük
zannımca herhangi bir musiki parçası okur gibi okumak kastedilmiş olabilir. bazı imam efendiler, sırf sesinin güzel olduğunu ispat etmek için kur'an ve ezan okunması sakıncalı makamlarda kur'an ve ezan okumaktadır. haliyle kur'an okumanın musiki okumaktan pek bir farkı kalmamaktadır. kur'an ve ezan şu beş makamda okunur:

1-saba makamı
2-rast makamı
3-uşşak makamı
4-hicaz makamı
5-segah makamı
6-huseyni makamı(salanın okunduğu makam,ezan okunmaz)
7-nihavend makamı (bazen uygulansa da okunmaması daha iyidir.)

bu makamların belirlenmesinde esas sebep, kur'an'ın mahrecine ve tecvidine herhangi bir zarar vermedikleri içindir. diğer makamlar kur'an ve ezan okunurken tecvit ve mahreçte sıkıntılar çıkarmaktadır. ayrıca diğer makamlar genel olarak musikiye daha uygun makamlardır. haliyle okunması sakıncalıdır.

bazı imamların seslerinin güzelliğini ispat etmek için kur'an'ın ruhuna aykırı makamlarda okuduklarını duymuşluğum vardır. misalen acemaşiran makamında ezan okuyan imam duydum. kurdili hicazkar birleşik makamında kur'an okuyan imam duydum. ki bu makamlarda ezan ve kur'an dinlenildiği zaman günaha girmek söz konusudur. zira kur'an okurken sesi güzelleştirmek söz konusudur, bununla ilgili hadisler mevcut. ama sesi güzelleştirmekten kasıt şarkıcıların nağmeleri gibi sesi çatallamak, sesi dalgalandırmak değildir.(*) bunları yaparken zaten lafız bozulmaktadır. bu nedenle kur'an ve ezan okurken alimlerimiz yukarıda maddeler halinde sıraladığımız birkaç makamla okumayı uygun görmüşlerdir.
bir de şu var ki kur'an'ı okunuşundan dolayı beğenmek nefstendir. kur'an'ın manasını anlayıp ayetlerin manalarından dolayı hüzünlenmek, sevinmek esas olandır.