citizen kane – dertli sözlük
hayal perdesi'nden iktibas:

welles yurttaş kane filmiyle modern kültürde merkezi bir konuma sahip olan medyayı da iktidar bağlamında irdeler. en önemli niteliklerinden birinin ''medya merkezlilik'' durumu olan modern dönemde, medyanın sanal dünyasıyla kurulan simülasyonlar neticesinde taklitler gerçeğin yerini almış, toplumsal gerçeği yansıtmaktan ziyade yaratan konuma geçen medya, toplumsal ilişkilere simülatif bir boyut kazandırmıştır. böyle bir dönemde medya patronu olan kane, tam da bu doğrultuda çalışmakta, insanların ne düşüneceği konusunda -gazeteleri sayesinde- yetkili olduğunu iddia etmekte ve spekülatif davranmaktan geri durmamakta, gazete yazarlarını/haberlerini de bu şekilde yönlendirmektedir. nitekim eşi susan şarkı söylemekte her ne kadar yeteneksiz olsa da kane, öyle bir ortam yaratır ki bütün basın/yayın camiası susan alexander'ı sanatçı (!) olarak takdim etmek durumunda kalır. aynı şeklide gazetesinin yazarlarını kendi malı gibi gören kane, haberlerin gerçekten ziyade kendi istediği gibi yazılmasını sağlayarak iktidarı üzerinden gerçekliği üretme konumuna geçer. welles böylece özne üzerinden gerçekleştirdiği modernite eleştirisinin yanı sıra dönemin amerikan toplumu özelinde, günümüz dünyasındaki medya-bilgi-iktidar bağlamı ve aynı zamanda iktidarın gücü/doğası üzerine de düşünmeye sevk eder.

yazının tamamı: (http://www.hayalperdesi.net/sinefil/7-modern-ozneye-yonelik-bir-cozumleme-yurttas-kane.aspx)
1941 yapımı orson welles filmi. kimilerine göre sinema tarihinin en iyi filmlerinden biri, hatta en iyi film.

medya, medya patronları, para, güç vs.
ilgilisinin mutlaka izlemesi gereken bir filmdir.