hadisleri yok sayan bir zümre. bu kesim genel itibariyle tarihselcilik çizgisindedir. kur'an'ı anlamak için hadislerin ve rivayetlerin olmaması gerektiğinden bahseder. mealcilikten biraz daha farklıdır. kur'aniyyun daha çok ilmi kesimde yaygındır. kur'an'ı tefsir edecek kadar arapçayı bilen bir zümre. mealciler böyle değildir.
kur'an'ın kur'an ile tefsiri konusu biraz bu zümre tarafından sahiplenilmektedir. geliştirdikleri tezler daha çok fazlurrahman'ın görüşlerinin biraz benzeridir. aslında ankara ilahiyat ekolü de diyebiliriz. ilahiyatçılar ankara ekolünü bilirler.
ışid ise bunların tam tersidir. vahhabilik de öyle. zaten ışid vahhabiliğin bir başka yorumu. vahhabilik de ibn-i teymiyye selefilik düşüncesinin bir başka yorumu. bu gruplar hanbeli mezhebi'nden ayrılmışlardır. hanbeli mezhebi ise hadis ehlidir.
vahhabilik ameli manada hanbeli mezhebinin aşırı bir yorumudur. hadislerin zayıf, sahih ayrımına dikkat etmeden, kur'an ve hadislerle amel ederken maslahatı gözetmeyen bir yapıdadır. hadislerin sebeb-i vürudunu, ayetlerin sebeb-i nüzulünü hiçe sayarlar. bu durum, onları hadislerle ve sünnetle günümüzde aynen amel edilebileceği görüşünü savunmalarına neden olur. kaşık bid'at, kullanmayalım gibi uçuk görüşleri buradan gelir.
her neyse kur'aniyyun'u geçmiş zamandaki mezheplerden birisine benzetecek olursak, mutezile uygundur. akılcı bir düşünce yapısıdır.
kur'aniyyun bizim için örnek zümre değildir. tıpkı vahhabilerin ve selefilerin örnek zümre olmadığı gibi. ama müslümanlar için fikri bir zenginliktir.
kur'an'ın kur'an ile tefsiri konusu biraz bu zümre tarafından sahiplenilmektedir. geliştirdikleri tezler daha çok fazlurrahman'ın görüşlerinin biraz benzeridir. aslında ankara ilahiyat ekolü de diyebiliriz. ilahiyatçılar ankara ekolünü bilirler.
ışid ise bunların tam tersidir. vahhabilik de öyle. zaten ışid vahhabiliğin bir başka yorumu. vahhabilik de ibn-i teymiyye selefilik düşüncesinin bir başka yorumu. bu gruplar hanbeli mezhebi'nden ayrılmışlardır. hanbeli mezhebi ise hadis ehlidir.
vahhabilik ameli manada hanbeli mezhebinin aşırı bir yorumudur. hadislerin zayıf, sahih ayrımına dikkat etmeden, kur'an ve hadislerle amel ederken maslahatı gözetmeyen bir yapıdadır. hadislerin sebeb-i vürudunu, ayetlerin sebeb-i nüzulünü hiçe sayarlar. bu durum, onları hadislerle ve sünnetle günümüzde aynen amel edilebileceği görüşünü savunmalarına neden olur. kaşık bid'at, kullanmayalım gibi uçuk görüşleri buradan gelir.
her neyse kur'aniyyun'u geçmiş zamandaki mezheplerden birisine benzetecek olursak, mutezile uygundur. akılcı bir düşünce yapısıdır.
kur'aniyyun bizim için örnek zümre değildir. tıpkı vahhabilerin ve selefilerin örnek zümre olmadığı gibi. ama müslümanlar için fikri bir zenginliktir.