evliliğin temeli sevgi mi adalet midir tartışması – dertli sözlük
bu hadisten ne anlaşılacağı muhatapların yani kadınların sorunu, buradan herhangi bir müslüman erkeğin "nankörler işte, bu yüzden adalete layık değiller" hükmünü çıkarması ise ümmetin sorunudur. havassa ya da füruata taalluk eden meselelerle temel meselelerin, maslahatın karıştırılması kavram ve kafa kargaşasından kaynaklanır. şeriat haklar ve vazifeler üzerinden işler, asıl olan adaletin tesisidir. åžari, umumu "esmanın derin manalarına" vakıf olmadığı için sorgulamayacak, adaleti ve hak'kı kaldırıp yükseltmediği için sorgulayacak. kadınların "allah rasulü böyle söylüyorsa, kendimizi düzeltmemiz gereken bir eksiğimiz var demek ki" diye ders almaları beklenecek bir hadisten erkekler eşlerine ya da kadınlara yönelik çarpık bakışlarına ait delil çıkaramazlar. illa bir ders isteniyorsa veda hutbesi'nde geçen "kadınlarınız size allah'ın emanetidir" hükmü yeter. emanet, riayet ve ihanet gibi adaletle ilgili kavramları içerir. "(bir de) onlar, kendilerine verilen emanete ve verdikleri söze (harfiyen) riayet edenlerdir. åžahitliklerinde dosdoğru davrananlardır. namazlarını (titizlikle) koruyanlardır. işte onlar, cennetler içinde ağırlanırlar." (mearic 32-35)
bu hadisten çıkarılan sonuç:"nankörler işte, bu yüzden adalete layık değiller" değildir zaten. söz konusu hadis hata yapmaya bu kadar meyyal yaratılışta olan cins-i latifin adalet yerine sevgi ve ihsan taleb etmelerinin evliliğin devamı açısından daha faydalı olacağıdır. bunu da ancak başarılı bir evliliği sürdürmekte olanlar bilir. bu gibi konularda daha çok bekarlar ve feministler hariçten gazel atmaya meyyaldirler. adalet ancak evliliği kic box müsabakası olarak gören biri tarafından temel kabul edilebilir.
kadının neye talip olup olmayacağı kendisini bağlar ama emaneti uhdesinde bulundurması itibarıyla erkek adaleti temin etmek zorundadır. eğer "erkekler kadınlara kavvam" ise bu efdaliyetin temini ancak adalet ile mümkündür. kadın ne isterse istesin, erkek sevgi ve ihsan da dahil ne verirse versin adalet ve emanet temelinde vermelidir. hariçten ya da dahilden gazel attıran, bi-kar ya da bir-karar eyleyen, feminist ya da maskulinist yapan da adalet anlayışındaki eksiklik ya da çarpıklıktır. dünya adaletle kaimdir. kötü adamlara bile adalet lazımdır.