ali şeriati – dertli sözlük
iran islam(!) devrimini destelemis biriydi. hatta dusunce babasi diye de tabir ediliyor. ancak daha sonradan humeyninin devrimi beraber gerceklestirdigi tum sol sosyalist muhalifleri hizaya sokmasi, surmesi, oldurtmesi tum dunyaya aslinda iranda olanin bir islam devrimi olmadigini gosterdi. hala da goruyoruz.kendisini seven biriyim ama musluman olamiyorsaniz marksist olun soylemini cok talihsiz buluyorum. dahasi, marsizmin temel dinamigi diyalektigin politiklestirilmesi oldugundan ve icerisinde inanca dair kirinti barindirmamasindan boyle bir beyanda bulunmasi oldukca komik.bunun anti komunist propagandayla, marksistlerin anarsik ilan edilmeleriyle, toplum tarafindan kendilerine verilen etiketle alakasi yok. ciddi bir kavram ve mantik hatasi var bu dusuncesinde.isin daha da garibi, modernite karsiti, avrupa tipi devrim anlayisi disinda bir devrim kesfettim sevinciyle iran devrimini yazip cizen heyecanli foucaultun da siki bir marksizm karsiti olmasi. yani bir yanda sosyalistlerle devrim yapan ve sonra onlari kis kis eden humeyniyi destekleyen marksizmi surekli elestiren foucault bir yanda da musluman olamiyorsaniz marksist olun diyen seriati. cok ilginc bir uclu.son zamanlarda sosyalist genclik vs cok populer. ozellikle antikapitalist muslumanlar. elbette musluman antikapitalisttir ama antikapitalist olmak icin de sosyalist veya marksist olmak tek care degildir. kuran varken, islm hukuku varken neden sakalli bir magara adaminin pesinden kosalim?
şeriatinin yorumu, ontolojik yani varlıkla ilgili bir yorum değildir.
mehmet şevki eygi'nin eleştirileri, metnin tamamından bihaber yapıldığından eksiktir.
şeriati, dinlerin allah tasavvurundan bahsederken, islamiyetin hem adil hem merhametli allah tasavvurunun ne hristiyanlıkla ne de yahudilikle benzeştiğini, müslüman'ın allah tasavvuruna en yakın inancın mitolojideki janus ile benzeşebileceğinden bahseder.

bu ifadeler, iranlıların(şiilerin) kudsiyet hassasiyeti, sünniler kadar kesin olmadığından, şeriati'nin tekfir edilmesine sebep olmuş. (bkz. yakın zamanda majidi'nin peygamber efendimizin hayatını çektiği filmle ilgili tartışmalar.)

şeriati'nin ifadesi noksandır, doğru. allah yarattıklarına benzemez ve imam rabbani'nin ifadesiyle, ''allah yarattıklarına benzemez'' demek yerine, ''en doğrusunu allah bilir'' demenin daha doğru olduğunu belirtmiş. zira benzetmeden hareketle 'allah şuna şuna benzemez' demek de bir yerde allah'ı cismen tarif etmektir ki, bu yasaktır.

fakat bu, şeriati'yi küfre düşürecek bir hata olmadığı gibi, şeriati'yi tekfir etmek de şevket eygi'nin haddi değildir.
--- iktibas ---

rabbim! yenilgide başarı telaşını, ümitsizlikte sabrı, yoldaşsız yürümeyi, silahsız cihadı, yardımcısız işi, sessizlikte fedakârlığı, dünyasız ve halksız dini, isimsiz büyüklüğü, karşılıksız hizmeti, riyasız imanı, gösterişsiz güzelliği, ilkel olmayan pervasızlığı, gurursuz engellemeyi, hevessiz aşkı, toplumun kalabalığında yalnızlığı, sevildiğini bilmeksizin sevmeyi bana azık kıl!..

--- iktibas ---

amin...
sosyolojik çıkarımları, müslümanların son yüzyıldaki vaziyeti hakkındaki yorumları eleştirileri keyifle okunan ama bazı sahabeler hakkındaki fikirleri-misal abdurrahman bin avf,hazreti osman,hazreti ebubekir, hatta hazreti ali dışında kalan sahabeler denilebilir- okunurken ister istemez gerilip üzülmenize sebebiyet verecek yazar.
yine de okunmasında fayda var.
(bkz:fecr)
muhammedi tanıyalım isimli kitabında allah'ü teala'yı puta benzeten yazardır.bu yazar okunabilir ama ebubekir sifil gibi sağlam bir itikada sahip bir insanın bu adam hakkındaki eleştirilerini sıraladığı bir yazı dizisi okumak şartıyla.
"hacc" aldı eserini babamın tavsiyesiyle okuyacağım yazardır.okurken asıl mesleğinin "sosyolog"luk olduğunu unutmamamız gereken güzel insandır.