ahlak – dertli sözlük
bir babanın çocuğuna bırakacağı en güzel mirastır.

--- iktibas ---

bir baba çocuğuna güzel ahlaktan daha üstün bir miras bırakamaz.
[tirmizi, birr 33]

--- iktibas ---
toplumları ayakta tutan empati yapmayı saglayan bir cogunu ailemiz ve sosyal cevremizden ögrendigimiz kurallar bütünü
zamanla asimile oldukça, zihnimizden silinen olgu. oysaki ne güzel söylemiş`` din güzel ahlaktır`` bizim ahlakı unutuşumuz, bu sözü unutuşumuzdan sanırım.
aliya: "benim için iyi, doğru ve güzel olan ne varsa hepsinin diğer adı islâm'dır" diyerek ahlakın bam teline dokunuyor.
kişinin eylemlerinde neyin doğru ya da neyin yanlış olduğunu belirleyen yargı bütünüdür.
ahlak subjektif olamaz. kişiden kişiye göre ahlak değişmez. toplumdan topluma göre değişir. aksi halde 7.5 milyarlık ahlak anlayışı olurdu. ahlakın her daim belli bir referansı olur. haliyle vicdan da bu refeans doğrultusunda çalışır. kişiden kişiye değiştiği iddia edilen ahlak anlayışı, modernizmin ahlak anlayışıdır. kişiyi putlaştıran modernizm, kişinin kendi ahlak anlayışını da kişinin kutsal kitabı haline getirmiştir.

müslümanlar için ahlak anlayışı kur'an ve hadislerde tanımlanmıştır. güzel ahlakın en güzel örneği rasulullah (sav)'in ahlakıdır. müslüman için ahlakın referansı vardır. bu referansa göre ahlakını belirler. müslüman için vicdanın referansı da kur'an ve sünnettir. vicdanı bu doğrultuda çalışır. bunun için bir örnek verelim:
"dünyanın bir ucunda abd tarafından terörist ilan edilmiş, afgan halkı var. kendi vatanını savunmaya çalışan afgan halkı her daim abd'nin gözünde teröristtir. evrensel normlar denilen yutturmacaya göre de bu halk terörist ilan edilmiştir. şimdi bir müslüman çıksa bu halka terörist derse, tüm dünyanın gözünde vicdanlı, ama islami düşünceye göre vicdansızdır." bu nedenle bir müslümanın ahlakı ve vicdanı kur'an ve sünnet eksenli çalışmıyorsa, referanslarını acilen değiştirmesi gerekir.
olaylar ve durumlar karşısında insanın vicdanıyla yüzleşirken çıkacak sorunlar nedeniyle -farkında olmadan- koyduğu kurallar bütünüdür.böyle bakılırsa ahlak bireyseldir.her ferdin vicdanına göre değişir.vicdan bir nevi ahlakın kontrol mekanizmasıdır.eğer yaptığım bir hareketten dolayı benim vicdanım sızlamıyorsa benim ahlak anlayışıma göre o şey ahlakidir.

lakin benzer olaylara benzer tepkiler veriyor, benzer durumlarda birbirine yakın hisler taşıyorlarsa aile de bir ferddir, toplum da bir ferddir.bu ferd-i manevinin de bir vicdanı vardır, dolayısıyla bir ahlak anlayışı da zaman içinde gelişir.ve kendine bağlı ferdleri de bu ahlak anlayışına göre şekillendirir.
çocuklar üzerinde yapılan bir deneyle ahlakın doğuştan geldiği üzerine düşünceler haklı çıkmaktadır. buyrun efendim:
(http://www.youtube.com/watch?v=hvlt9gyumcq)
görüntü ve cümlelerde ihtişamını korusa da, uygulamada dibe vuran çok insan gördüğüm kavramdır.