medeniyetimizde önemli sanatlardan birisidir. hüsn-ü hat "kur'an'ı daha güzel nasıl yazarım?" sorusuna cevap ararken ortaya çıkmış bir sanattır. her hattat, hat çalışmalarının hepsinde sembollerle yani harflerle ve harflerin çeşitli şekillerde yazılması ile bir güzel fikri, bir tefekkürü bizlerle paylaşır.#420985entry de bahsettiğim hat çalışması buna en güzel örnektir. vav harfi vahdaniyetin sembolüdür. hattatlar, allah'ın vahdaniyetini, arapça vahdaniyet kelimesinin ilk harfi olan vav harfi ile anlatmışlardır. hat çalışmaları yine zevk-i selim sahibi insanlara bakarken, incelerken büyük bir huzur verir. özellikle hata aşina olanlar, hattaki ince anlatımları da çözmeye başladığı zaman büyük zevk duyacaktır. hat çalışmaları emek isteyen çalışmalardır. misalen hatta icazet alabilmek için kırk kez hilye-i şerif yazılır. hat üstadı kırk nüshayı inceledikten sonra talebesine icazetini verir. hat bu haliyle, medeniyetimizdeki en görkemli ve emek isteyen sanatlardan birisidir.
kaynaklarda genellikle "cismani aletlerle meydana getirilen ruhani bir hendese" şeklinde tarif edilen hat sanatı, bu tarife uygun bir estetik anlayış çerçevesinde yüzyıllar boyunca gelişerek günümüze ulaşmıştır.
arap alfabesi olarak bilinen hüsn-ü hattın bir çok çeşidi vardır.
abbasi'lerden sonra hüsn-ü hatt sanatının sancaktarlığını yürüten merkezlerin başında iran ve türkiye gelir.
türklerin(*) hüsn-ü hatt sanatında ulaştığı zirve şu sözlerle mesel oldu."kur'an-ı kerim hicaz'da nazil oldu, mısır'da okundu, i̇stanbul'da yazıldı."
bir çok çeşidi vardır olmakla beraber türk uslubunda en çok kabul gören celi sülüs ve nesih hattıdır.
yazı çeşitleri:
aklâm-ı sitte
muhakkak
reyhânî
sülüs
nesih
tevkî
rikaa (icaze)
diğer yazı çeşitleri
ta'lik
divanî
rik'a
kûfî