le passe – dertli sözlük
iyi film.
yönetmenin önceki filmi jodaeiye nader az simin ile benzer konulara temas ediyor. (ki asghar farhadi'nin bütün filmleri aile, kadın-erkek ilişkileri-iletişimi üzerine)
ancak jodaeiye nader az simin kadar etkileyici ve zor değil.

senaryo basit. öyle ki kağıt üzerinde aşk, ihtiras, ihanet gibi konuların eksik olmayacağı bayat bir türk dizisi senaryosu gibi.
daha önce 2 evlilik yapmış ve 3. evliliğe yelken açan bir kadın, (marie)
kadının iranlı eski eşi, (ahmad)
eşi komada olan tek çocuklu yeni eş adayı. (samir)

''4 yıllık ayrılıktan sonra , karısı marie'nin çağırması üzerine ahmed tahran'dan paris'e geri döner, geliş amacı boşanma davasıyla ilgili belgeleri tamamlamaktır. kısa süreliğine yaptığı bu ziyaret esnasında eski eşi marie'nin kızı lucie'yle son derece sancılı ilişkisinin farkına varır. annesinin ricasıyla lucie'nin sorunlarını öğrenmeye karar veren ahmed'in uğraşları, eski ve kuytuda kalmış bir sırrın ortaya çıkmasıyla sonuçlanacaktır.''

farhadi bu hikayeyi, sağlam ve zor olmayan metaforlar, etkili sahneler, düşündürücü diyaloglar ile güçlendirip, oldukça iyi bir 'geçmişle hesaplaşma' filmi ortaya çıkarmış.

eğlenmek ve iyi vakit geçirmek isteyenlere değil ama biraz düşünmek isteyenlere filmi tavsiye ederim.
sansür engeline takılmadan film çekmek isteyen iranlı yönetmenlere asghar farhadi de katılmış. bu filmini fransızlarla çekmiş.
daha evvel kiyarüstemi yapmış, ve başarılı da olmuştu. (bkz:copie conforme)
bahman ghobadi de gergedan mevsimi'yle bunu türkiye'de denemiş, ancak serbestliği abartmış, filme aşırı derecede müstehcenlik katmıştı.

film şu an vizyonda, seyredip göreceğiz.
31 ocak 2014 te vizyona girecek asghar farhadi filmi. ben internet sayesinde izledim. farhadi bu filmi iran dışında çekti. oyuncuların bir kısmı fransız. film asghar farhadi filmlerinin senaryo bazında biraz daha soft hali gibi. yine senaryoda boşluklar bırakarak ufak tefek bir gerilim oluşturuyor. fakat diğer filmlerin aksine bu kez sonucu kendi koymuyor kadere bırakıyor.