islam ve bilim hakkında sorular – dertli sözlük
bilim felsefesinin tanımlarında 'yaratıcı tanımadan' gibi bir ifade geçmez. 'yaratıcıya meydan okuma' ve 'yeryüzünden silme' hiç geçmez. tdk'da da ilim ve bilim eş anlamlı olarak geçer. o halde bilim felsefesi ve bilim hakkındaki görüşleriniz, subjektiftir. higgs, değerli bir bilimadamıdır. müslümanlarca sevilmesi için, 2004 yılında kendisine verilecek fizik alanında çok önemli bir ödülü, israil cumhurbaşkanının elinden almaya kudüs'e gitmemiştir, çünkü israil'in filistin işgaline tepkisini ortaya koymuştur, demek mi lazım? higgs bozonunun 'tanrı parçacığı' olarak isimlendirilmesini istememiştir, çünkü dindar kimseleri rencide edebileceğini düşünmüştür (kendisi ateist olduğu halde).'bilim nefis tatmin çabasıdır' ifadesine gelince, ömrünü bilimle geçirmiş kimseleri çok mütevazı kimseler olarak gördüm genel olarak. ün için yapanlar elbet olabilir ama, bir makale çıkarmak, binlerce proteinden sadece birinin belli bir kısım işlevini bulabilmek için aylar-seneler laboratuarda uğraşmak gerekir iken, bilimi nefsi tatmin aracı olarak görmek, şahsen, aklıma mantığıma pek uymuyor. motto, o kesimce kabullenilip dillendirilen, bir nevi slogan haline gelen cümlelere denir. dışardan biri, o kesime motto veremez tabiri caiz ise. mottonun anlamına terstir çünkü. motto olabilecek cümlelere ansiklopedilerde çok kolay rastlayabilirsiniz. bilimle alakalı 'herşeye meydan oku' diye bir motto ne okudum ne de duydum. bir kaynak gösterebilirseniz cahilliğimi kabul edeceğim. patent ve nobel tamamen ayrı ve geniş başlıklar altında tartışılabilecek mevzulardır. bireysel örnekleri, kendi şartlarında incelemek lazım. bilimsel araştırma, sonuçta para isteyen bir iştir. öte yandan, yahudi bir aileden gelen 'bilimadamı' jonas salk, 1955 yılında, 7 yıllık emek sonunda çocuk felci aşısını geliştirmiş, 1990 yılına kadar yapılan aşılar ile yaklaşık 500.000 çocuğun çocuk felci olmasını önlemiştir. aşının daha çok kimseye ulaşması için patent almamıştır, eğer patent almış olsa idi, tahmini olarak 7 milyar dolarlık bir servet sahibi olacaktı. tıbbın 'nobel' ödülü sayılan lasker ödülüne layık görülmüştür. 1. kuran'da tavsiye edilen 'ilim' nasıl yapılır?2. peygamberimiz, bugünkü 'bilim'i, islam'a aykırı diye reddeder miydi?3. abbasiler döneminde, bağdat bilim ya da ilim merkezi idi. burada müslümanlar ve diğer kimseler birlikte bilim-ilim üretiyorlardı. bunları nasıl ayırabiliriz? hangisini alıp hangisini atacağız?4. yine abbasiler döneminde, 900-1000 li yıllarda bağdat, dünyanın bilim ya da ilim merkezi iken, harıl harıl antik yunan çevirileri yapılıyordu, ki onlar sayesinde bu eserler günümüze ulaştı. antik yunanda, bize uygun biri tanrı inancı yoktu ve onların ürettiklerinin de 'murdar' olması gerekmez miydi? ki, belki müslümanların bilimsel yükselişinin temelini de o bilgiler oluşturmuştu. 'kuran'dan yola çıkmadıkları' için o dönemin alimlerine ne demek icap eder?