şeytandan ve siyasetten allah a sığınırım – dertli sözlük
mahmut esat coşan hoca diyor ki;sözü çarpıtmayın, maksat farklı'siyaset kirli siyasete bulaşmaticaret pis ticarete bulaşma oldu hepsini gavurun elinde bırak çekil kenarapisse kirliyse sen temizini yap.'(*)
siyasetten sığınmam şeytani siyasetten sığınırım allah'a. zira siyaset büyük nimettir anlayana.
duanın gelişi şöyledir:
bir gece bedüizzaman tesbihini çekerken kapı çalınır, içeri yeşil cüppeli bir zã¢t girer;
"-ben hızır" (a.s) der.
"-hoşgeldin", der bedüizzaman hazretleri. hızır (a.s);
"-sana çekeceğin bir evrad verdim, sen ve talebelerin bunu çekeceksiniz, bu nedir? "euzübillahimineşşeytanirracim ve'siyase" her gece 21 defa bunu çekeceksin." bundan sonra bunu çekmeye başlamıştır bedüizzaman.
bediüzzaman'ın bu duası osmanlı devleti'nin bıçak sırtında olduğu zamanlarda ittihatçılara karşı takındığı tutumdur. birinci dünya savaşı sonrasında istanbul tam bir hercümerç içindeyken, ittihatçıların, devleti savaşa sokmakla yaptıkları "ihaneti" ve "itilafçılar"ın hararetli mandacılık taraftarlığı tartışılıyordu. bu sıralarda sibirya esaretinden yeni dönmüş olan bediüzzaman, kendini bu tartışmaların içinde bulur. tartışmalar, makul ölçülerin dışındadır. mesela dindar bir ilim adamı, siyasi düşüncesine karşı olan bir başka alimi "dinsizlik"le suçlarcasına hakaret eder. kendi siyasi görüşüne yakın bir "münafığı" saygıyla anar. partizanlığın böylesinden ürken bediüzzaman, "şeytandan ve siyasetten allah'a sığınırım" der, kendi köşesine çekilir.
üstad, hayatında birçok şeyden vazgeçip kendisini davasına veren adam gibi bir adamdır. bu duasında kast ettiği durum, o günün şartları ve o günün siyaseti (*) düşünülerek yorumlanmalıdır.
"siyaseti, siyasetin sineği olanlar kirletti, siyasetin bal arısı olanlar temizleyecektir." (*)
dolayısıyla üstad siyasetin sineklerinden, onların şerrinden, dini dinamikleri kuracakları yeni düzende reformsal değişikliklere alet edecek olanların şerrinden allah'a sığınmıştır.
"allahumme ecirna min åžerrin siyaseh!" diyerek üstad hazretleri aslında talebelerine de yol çizgisini göstermiştir. ama onun siyasetten uzak durun demesi vatandaşlık görevinizi yerine getirmeyin kenarda durun demek değildir... ki bu sözü kullandığım her yerde nerdeyse recm edileceğimi bilerek yine aynı şeyleri söylüyorum..allah ebeden razı olsun çok güzel söylemiş..
kesinlikle hak verdiğim söz. siyassette olan küfür yer. hiçkimse hocaefendisinin küfür yemesini istemez.